Bland bokmärken, favoriter, stjärnor och hjärtan

stars

Jag kommer hem från jobbet en extra intensiv dag med siffror och bokstäver snurrandes i huvudet. Någon gång har jag funderat på att det hade varit intressant att räkna hur många olika system man loggar in i på en dag och hur många login man använder. Att komma ihåg lösenord är inte min starka sida så istället har jag en app där jag har lagrat alla lösenord och login. Nu är jag inte så wild and crazy att jag har skrivit ut hela koden men lite ledtrådar kan man säga. Vill ni veta hur många det är? Nej, skulle inte tro det, men frågan är vad siffran 82 står för? Min kära kollega som är programmerare och massa annat smart säger att det går att göra ett endaste litet superlösenord som man sedan på ett matematiskt sätt ändrar med jämna mellanrum. Då behöver man bara komma ihåg formeln. Hon tycker detta är något mycket enkelt som vilket barn som helst skulle klara men jag blir alldeles virrig av denna smarta uträkning. Det går fortare att knäcka lösenordet genom upprepade gissningar än att fatta formeln.

Förmodligen är siffran 80 någon slags gräns för galenskap så min app ber mig vänligt att kategorisera mina lösenord. Jaha, då ska det göras hjärtan, stjärnor, bokmärken och andra symboler som visar på vad som är allra, allra viktigast bland det viktiga. Jag börjar och får 80 favoriter av 82 – suck!  Kollar telefonen och datorn som är full av liknande graderingar av viktighet. Favoriter i kontaktlistan, bland webbsidor, bland dokument och jada jada jada. Hur ska jag kunna veta vilka som är favoriter bland favoriterna? På natten drömmerhjärtan jag psykadeliska drömmar om stjärnor och hjärtan i olika färger och utförande och en stor gul dokumentmapp jagar mig med orden – SORTERA MÄNNISKA!

När jag smyger upp nästa morgon är huset alldeles tyst och mörkt eftersom det är sportlov och barnen ännu sover. Jag hör deras djupa andedtag och  tittar in i deras sovrum innan jag går, och DÄR – DÄR hittar jag svaret! DÄR ligger ju jag mina alldeles bästa, viktigaste Uberfavoriter, omgivna av i alla fall mentala stjärnor och hjärtan! Inte så svårt att kategorisera när man väl tänker efter?

Kommentera

