Utvärdering med hjälp av iPad

jump

Ett bidrag till från Torpskolan och Mattias Flodén som är lärare i  idrott och hälsa

Jag har använt min iPad som ett utvärderingsverktyg där filmsnuttar från elevernas pågående arbete stäms av 2-3 gånger. En slags formativ bedömning som pågår tills det är dags för eleverna att redovisa sin uppgift.

År 7 och år 8 har haft i uppgift att skapa en egen dans (linedance). Klassen är indelad i grupper om 4-5 elever. Jag ger eleverna feedback genom att filma deras dans som vi sedan tillsammans tittar på. Detta sker 2-3 gånger! När det är dags för redovisning (visa upp sin dans) filmar jag hela dansen.

Jag har ett liknande upplägg för år 9 där uppgiften är mer omfattande. Eleverna, uppdelade i grupper om 4-5 personer, skall skapa ett rörelse-/träningsprogram som är 10-12 minuter långt anpassat till musik i olika tempo. Precis som för år 7 och år 8 får eleverna feedback genom filmsnuttar från det pågående arbetet och själva redovisningen.

Image courtesy of Vlado / FreeDigitalPhotos.net

Kommentera

