Alléskolans flippade klassrum i matematik

Today Lerum proudly presents Charlotte Limbergs flippade klassrum:

Lottis matte

Jag arbetar som lärare på Alléskolan och undervisar i Ma/No och Tk. Under v 44 förra året 2012, var jag på en föreläsning med Daniel Barker om ”Flipped classroom” (Se länk längst ner på sidan)

Då vi hela tiden försöker arbeta för att eleverna skall nå en ökad måluppfyllelse och för att utjämna skillnader i måluppfyllelse, mellan elever med olika bakgrund och förutsättningar, gav detta mig inspiration att själv pröva att arbeta med filmer. Flipped classroom betyder att eleverna kan ha en genomgång hemma och komma till skolan och vara förberedda och arbeta med olika uppgifter på området. En genomgång som i klassrummet kan ta mellan 30-50 minuter tar ca 5-10 min när den spelas in på film.

Jag har prövat i liten skala och det har framför allt varit genomgångar i matematik som jag har lagt ut på min Youtubekanal. Det händer också att jag producerar och lägga ut filmer även under ett pågående arbetsområde där jag märker att eleverna inte har kommit långt i sin förståelse eller är så säkra som de behöver vara.

Filmerna är också bra då elever ibland kan efterfråga samma genomgång om och om igen, för att de varit sjuka eller inte kommer ihåg mellan lektionerna. Självklart ersätter inte dessa korta filmer  genomgångar och diskussioner i klassrummet! Diskussioner i klassrummet finns kvar, men det handlar om annat än att förklara just dessa grundläggande metoder.

Till själva inspelningen använder jag ett manus, som jag skriver innan, en I-pad och något lagom högt för att lägga I-paden på. Så pröva du med!

Daniels Barkers föreläsning hittar du här

3 thoughts on “Alléskolans flippade klassrum i matematik

Kommentera

