Lerums vuxenutbildning satsar på 1-1 för SFI

Idag låter vi Lerums vuxenutbildning berätta om sin 1-1 satsning i SFI, svenska för invandrare. Lerums vuxenutbildning är bland de första i landet att prova en liknande satsing i SFI-undervisningen. Här berättar de lite om de pedagogiska tankar som ligger till grund för lärande med digitala verktyg.

SFI3 På SFI i Lerum har vi valt att låta alla elever låna en iPad, under hela sin studietid. För att underlätta hanterandet, läggs ett basutbud av skolappar in, men eleverna kan sedan utforma sin iPad till att bli ett personligt lärverktyg, med just det innehåll de behöver för att lära sig svenska.

SFI har i uppdrag att lära elever svenska, och i Lerum vill vi också ge elever de största delarna av framtidens nyckelkompetenser. Vi vill att eleverna ska bli bra på/ eller få en inblick i:

1.      Kommunikation på modersmålet

2.      Kommunikation på främmande språk

3.      Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens

4.      Digital kompetens

5.      Lära att lära

6.      Social och medborgerlig kompetens

7.      Initiativförmåga och företagaranda

8.      Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer

Vi har tänkt lärandet i flera olika nivåer:

Eleverna lär sig att använda appar i skolan.  Ett exempel är Book Creator, som eleverna använder för att göra skoluppgifter. I den styrda uppgiften lär de sig att ta ett foto, och skriva och berätta om fotot. De lär sig att läsa in den text de skrivit, och att träna sig på uttal tills de är nöjda. De lär sig att söka, läsa och välja information på nätet, samt att skriva om den med egna ord. Kompetens 1, 3, 4, 5, 7, 8.

Eleverna lär sig att använda internettjänster för att hitta information de behöver för att göra läxor, eller av egenintresse. Exempel på det är Lexin, Google Earth, översättningstjänster m.fl. Man använder miniräknaren, tränar matte genom kortspel eller andra tjänster. Man lånar böcker på biblioteket via iPad, och kan få dem upplästa för sig. Man kan läsa tidningar och se nyheter även på modersmålet mm. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ,8

När eleverna väljer att söka på dator, eller använda iPad, är valet alltid iPad.

Eleverna lär av varandra och samtalar kring det de lär. Ipaden skapar en naturlig utgångspunkt i kollaborativt lärande. På bilden visar en elev sitt hus för en annan elev. De samtalar på svenska, eftersom de inte har ett annat gemensamt språk. Samtalen kan också ske via Facetime, eller Skype, om eleverna inte befinner sig i samma rum. 1,2,4,6,8

Läs gärna mer om satsningen i Lerums tidning

http://www.lerumstidning.com/nyhet_visa.asp?id=18231&sidnamn=NYHETER

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s