Östad: Minecraft i skolans värld

Minecraft by Mike_Cooke

Här berättar Monitha om hur de har arbetat med Minecraft:

I höstas såg jag och mina elever i klass 4, Östad skola, ett intressant inslag på Lilla Aktuellt. Det handlade om elever på högstadiet som använt Minecraft i ett skolarbete för att utveckla en stadsplanering. Några av mina elever, som själva är inbitna Minecraftspelare, undrade då om inte de också kunde få arbeta med Minecraft på sina lektioner. Här gällde det att som lärare vara snabbtänkt och fort väga in olika alternativ och möjligheter. Varje elev har sin egen dator så det är fullt möjligt men jag kunde inget om Minecraft och om vi skulle göra något, vad i så fall kunde det vara.

Jag vågade ”släppa kontrollen” och mötte upp mina elever med en del frågor och krav. Först tog vi reda på vilka elever som klarade av Minecraft och kunde hjälpa de som inte kunde. Det visade sig att 7-8 elever anmälde sig som PT och dessa elever hjälpte andra klasskamrater att både installera och förklara hur Minecraft fungerar. När alla väl hade bekantat sig med Minecraft så fick det ett uppdrag att utföra; alla skulle skapa sin egen favoritskolgård. Det fanns tre krav som man skulle uppfylla under arbetet med skolgården; den skulle erbjuda aktiviteter för alla åldrar på skolan(6-12 år), det skulle vara säkert för alla och det vara tvunget att vara miljövänligt på något vis.

Eleverna fick sex veckor på sig och de fick bara arbeta med projektet under skoltid så att de kunde hjälpa varandra. När de väl var färdiga fick de redovisa sina skolgårdar för varandra via projektorn. Under presentationen fick vi följa med runt på allt som fanns på skolgårdarna, vi åkte berg-och- dalbanor under jord och upp i himlen, vi badade i bassänger och fick ta del av soppsorteringsrum och solcellspaneler. De hade tom gjort klassrum, uppehållsrum och personalrum. Efter varje redovisning fick de andra eleverna ge respons på om alla tre krav var uppfyllda.

Vad har eleverna lärt sig av detta? Jo, här har bedrivits entreprenöriellt lärande, de har ägt sitt eget lärande, de har delat sin kunskap med andra, samarbetat, lyssnat och gett respons på sina klasskamraters arbeten.

Vad har jag lärt mig som lärare? Framför allt att våga släppa kontrollen, hoppa in i något som inte är välplanerat in i minsta detalj och bara ta ett steg bakåt och våga lita på att barnen är kompetenta nog att klara detta själva, vilket de gjorde med bravur.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s