Jag skulle kunna undervisa i pyjamas

Idag gästbloggar Viktoria Esko, pedagog och IKT-samordnare på Lerums gymnasieskola. Läs om hennes tankar kring pedagogik!

Jag har inte träffat någon i min ålder som inte kommer ihåg sin första lärare eller stencilapparaten. Elly hette min fröken, och hon hade inget pedagogiskt verktyg annat än den där pekpinnen som låg vid svarta tavlan.

Trettiofem år senare är jag lärare. Jag spelar in en videobaserad genomgång och vi jobba med Flipped Classroom. Materialet läggs på lärplattform där eleverna skapar en Pecha kucha som de sedan redovisar via blogg, därefter sprider i teamet via twitter för självbedömning inom ramen för ”The big 5”. Därefter lägger de sedan till ett ordmoln utifrån den analys som de gjort via diskussionsforumet på antingen wiki, på Facebook eller annat socialt nätverk. Varje team skapar sedan en hemsida med hjälp av scratch och publicerar den på valfri portal. Under tiden borstar jag tänderna och äter långfrukost. Efteråt ser jag strömmen av uppgifter dimpa ner bland de digitala inlämningarna. Jag kommenterar, sätter betyg och drar mig mot jobbet för handledarsamtal med eleverna.

Nu är inte det här den sanna verkligheten. IT verktygen som jag nämnde används på gymnasiet men vi lärare och våra elever tycker trots allt att närvaro och mänskliga inspirerande möten är framgångsfaktorn till kunskap.

Jag skulle vilja skriva att IKT-pedagogik revolutionerar skolan, att 1-1 satsningen utjämnar skillnaden mellan eleverna och att kunskaperna skjuter i höjden. Nu kan jag inte det eftersom inte det heller är den sanna verkligheten.

Jag tror inte att IT helt förändrar skolan. Inlärning och kunskapsinhämtning handlar lika mycket om relationer, om förhållningssätt, om metoder och att inspirera och inspireras på olika sätt. Med IT i undervisningen kan vi få mer varierade och kreativa lektioner. Vi får definitivt fler sätt att visa eleverna egna vägar för att hämta in kunskap, och vi får effektivare sätt för bland annat informationsinsamling. Men jag tror inte att kvalitetsundervisning enbart kan ske via datorn eller skötas hemifrån i pyjamas.

Det har nog aldrig varit så enkelt som i dag att publicera ett budskap i medierna men det är lågkonjunktur för den källkritiska hållningen och för kunskaper om demokrati, matematik och läsförståelse eller till och med hur man helt enkelt sparar dokument.

Samtidigt är det så att mellan var fjärde och var femte lärare anser att de inte har tillräcklig kompetens för att kunna använda IT i sin undervisning och så länge vi inte tar det på allvar finns inte en chans att IT ger ökat resultat bland eleverna. Vi har inte längre Datakunskap som ämne i skolan, vilket skulle kunna vara en garant för att ge eleverna den IT-kunskap som saknas.

Idag är hela arbetsmarknaden IT-baserad och hur vi än vänder och vrider på det  begår vi ett stort misstag om vi inte låter alla elever få IT-kunskaper som gör dem anställningsbara eller ger dem möjlighet att studera på högskola utan problem. EU-kommissionen, Skolverket och alla våra läroplaner och ämnesplaner är dessutom tvingande.  IT är inget nytt och ska vara en självklarhet även i skolan. Jag går i taket varje gång jag hör: ”den är nya tekniken”. Om jag inte minns fel kom persondatorn till min gymnasieskola 1986. Och det var inte nyss. Skolan har bara inte hängt på med IT-pedagogiken och nu får vi jobba lite hårdare och snabbare så att inte nya generationer får höra samma gamla fras om ”ny teknik.”

Nu vill Björklund se mer av min gamla lärares Ellys pekpinne. Jag tycker att man som lärare skall få välja vilka verktyg man vill, det gamla och det nya. Men IT-pedagogiken är här för att stanna.
Av Viktoria Esko
IKT-samordnare Lerums Gymnasium

Dela gärna!Viktoria

One thought on “Jag skulle kunna undervisa i pyjamas

  1. Tack Viktoria för dina sanna och tänkvärda ord. Mycket av det du skriver om kan appliceras även inom skolans lägre åldrar och jag tror att vi är många ute i skolans verksamhet som känner igen sig i din beskrivning. Socialt samspel IRL kan inte ersättas av sociala medier men IT är en del av den skola vi har idag och vår framtida skola ska inte präglas av bakåtsträvan med pekpinnen i högsta hugg.
    Mvh Monita Hellström
    Östad skola

Kommentera

