Datorer utmanar skrivandet

Datorer (och liknande digitala lärverktyg frå man förmoda) påverkar hur gymnasieelever skriver. Detta är säkert ingen nyhet för dig som är lärare men nu finns en avhandling i ämnet.  I avhandlingen har Marie Nordmark studerat tre gymnaiseklassers användning av datorer i skrivamomentet i svenskundervisningen. Det rör sig om en helt ny skrivprocess där texten skapas i stunden och att eleverna också hjälper varandra mer, enligt Nordmark.  Läs mer nedan.

skolvärlden

Hela avhandlingen kan du läsa här

 

http://oru.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:689942

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s