Digitalt lärande effektivare med korrekt språk

forskningI det pågående forskningsprojektet ”ARK&APP” har man tittat på hur digitala läromedel används i undervisning och hur utfallet blir gällande lärande. I en fallstudie med digitala läromedel i matematik kunde man se att det läromedlet som engagerade eleverna mer än ett annat faktiskt ledde till ett minskat lärande. Detta eftersom detta läromedel inte innehöll matematiska begrepp. Detta blev särksilt tydligt när eleverna behövde hjälp. Fallstudien visade att det kan vara problematiskt att introducera övningar som bryter mot den etablerade praxis som elever möter i läroböcker och andra sammanhang.

 

 

http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/it-i-skolan/undervisning/digitalt-larande-effektivare-med-ett-korrekt-sprak-1.219241

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s