Elevers strategier för att bedöma källors trovärdighet

I Skolporten (nr 11/2014) publiceras en artikel om källkritik. Eva-Lena Jonsson och Anneli Nilsson har gjort en studie i hur elever bedömer källors trovärdighet.  Vilka strategier, tror du att de använder?

Denna studie ger några väntade men också en del oväntade svar.  De  vet att de ska jämföra källor och fråga sig vem som står bakom informationen.  De har stort förtroende för SVT och olika statliga myndigheter men är misstänksamma mot kvällspressen  Gott så!  Dock så framkommer delvis ny information som man ej sett i tidigare forskning:

De övergripande slutsatserna är att elever ställer sig tveksamma till källor som innehåller
facktermer som är svårbegripliga och att elever till stor del använder sin egen auktoritet för
att bedöma informationens och källornas trovärdighet. Det förstnämnda är ett resultat som
vi inte har sett i tidigare forskning.  (Elevers strategier för att bedöma källors trovärdighet – Jonsson/Nilsson, Skolporten 2014/11)

skolporten

 

 

http://www.skolporten.se/wp-content/uploads/2014/05/Undervisning_larande_nr11_2014.pdf

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s