Samtalsgoogla – ett stöd för källkritik

Filippa Mannerheim är journalist och gymnasielärare i historia. Under bokmässan höll hon ett föredrag om hur man kan arbeta med källkritik i skolan där hon också berättade att det ofta är så att lärarna handleder och stöttar eleverna mycket bra under arbetsprocessen, men just när det kommer till själva sökningen av information, då eleverna oftast får klara sig på egen hand.

Istället föreslår hon att läraren vägleder eleverna hur de ska gå tillväga genom att skapa bra modeller för att sökning, värdering och användning av information. Hon förespråkar samtalsgoogling där man exmpelvis formulerar sökfrågor tillsammans och värderar information enligt en given modell. Då öppnar man  upp för diskussioner kring sökformuleringar/termer, källors rangordning, trovärdighet med mera. Här kan man med fördel dela klassen och samarbeta med skolbibliotekarie. Allt för att undvika en kraschlandning i det Googliska havet, som det uttrycks i artikeln nedan.

 

samtalsgoogla

 

http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/kollakallan/kallkritik/sa-gor-andra/samtalsgoogla-ett-stod-for-kallkritik-1.229642

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s